söndag 15 september 2013

Bodelning efter äktenskapsskillnad

När ett gift par skiljer sig ska makarnas egendom fördelas genom en bodelning. Har makarna endast enskild egendom och ingen av dem begär att få överta bostad eller bohag från den andra maken behöver dock inte någon bodelning ske.

Bodelningen ska enligt huvudregeln förrättas när tingsrätten meddelat beslut om äktenskapsskillnad. Om någon av makarna begär att bodelning ska ske redan under tingsrättens handläggning av målet ska bodelningen ske omgående.
Vid bodelning ingår makarnas giftorättsgods. Som giftorättsgods anses all egendom som makarna äger om egendomen inte är enskild egendom enligt äktenskapsförord eller förbehåll i gåva eller testamente. Enskild egendom kan ingå i bodelningen om makarna kommit överens om det.
Varje make får från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och andra personliga föremål som denne har uteslutande för personligt bruk, liksom personliga presenter.
En bodelning ska dokumenteras i skrift och undertecknas av makarna.
Kommer makarna inte överens om hur egendomen ska fördelas kan en make ansöka om att tingsrätten utser en bodelningsförrättare som därefter bestämmer hur egendomen ska fördelas.
En bodelning kan enkelt förklarat delas upp i två olika steg – andelsberäkning och lottläggning.
Andelsberäkningen
Vid andelsberäkningen beräknar man respektive makes nettotillgångar genom att minska värdet av en makes tillgångar med de skulder som maken har. Vad avser skulder som är hänförliga till enskild egendom får dessa endast tas med i andelsberäkningen om inte skulderna kan täckas av den enskilda egendomen.
Det som återstår av makarnas giftorättsgods, eller enskild egendom som på grund av avtal mellan makarna ska ingå i bodelningen, sedan avdrag gjorts för skulderna, läggs därefter samman. Det sammanlagda värdet ska därefter delas lika mellan makarna.
Lottläggningen
Det sammanlagda värdet som beräknats vid andelsberäkningen ska därefter fördelas mellan makarna varvid utgångspunkten är de ska erhålla hälften vardera. Som huvudregel gäller att varje make vid lottläggningen har rätt att i första hand få den egendom som hon eller han är ägare till.
Undtag gäller för gemensam bostad och bohag, som ska tilldelas den av makarna som har bäst behov av detsamma. Emellertid gäller att som förutsättning för att en make ska få överta en bostad eller bohag som tillhör den andra maken att ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.
Den make som äger mer egendom än den andre ska kompensera den andra maken så att den erhåller egendom till ett belopp som motsvarar det belopp vilket beräknats vid lottläggningen. Vill maken inte överlämna egendom kan han eller hon istället välja att istället ersätta den andra maken med pengar.

2 kommentarer:

  1. hälsning till alla tittare online, jag är här för att dela ett litet vittnesbörd. Jag heter Melania Macron, jag är 40 år gammal från Stockholm. Jag gifte mig vid 31 års ålder. Jag har bara ett barn och jag levde lyckligt. Efter ett år av mitt äktenskap blev mitt mans beteende så konstigt och jag förstår inte riktigt vad som hände, han packade ut från huset till en annan kvinna. Jag älskar honom så mycket att jag aldrig drömmer om att förlora honom, jag försöker min möjligt bäst för att se till att min man kommer tillbaka till mig men allt till ingen nytta, jag gråter och gråter och söker hjälp, jag diskuterade det med sin familj men jag fick inget svar. så min bästa vän Anna Johansson lovade att hjälpa mig . Hon berättade för mig om en man som heter Drosagiede, hon berättade för mig att han är en väldigt bra man och en riktig man som man kan lita på och det finns inget som rör kärleksfrågor han inte kan lösa och hon berättade för mig hur han har hjälpt ett otaligt antal återställa deras förhållande. Jag var övertygad, jag kontaktade snabbt hans e-postadress, doctorosagiede@gmail.com eller hans WhatsApp på +2348065436479. Jag förklarar alla mina problem för honom, han sa till mig att jag inte borde oroa mig för att alla mina problem kommer att lösas omedelbart. Han berättade för mig vad jag skulle göra för att få tillbaka min man och jag gjorde det. Han sa efter 3 dagar att min man kommer tillbaka till mig och börjar tigga, och det händer verkligen som han sa, jag blev väldigt förvånad, det här är så fantastiskt. Till Gud ära är vårt förhållande nu mycket tätt och vi lever båda lyckligt igen. Om du har ett liknande problem, kontakta honom nu och få ditt problem att lösa en gång för alla. Jag lever också vittnesbörd

    SvaraRadera
  2. Hej vänner, detta är mitt vittnesbörd. Jag har varit gift i 5 år och vi bor tillsammans i 9 år. Vi var skilda i 4 månader. Han vill lämna och vill inte rädda vårt äktenskap. Vi var ett fantastiskt par (åtminstone jag trodde på det) och bråkade sällan. Några månader innan han åkte hemifrån var han så inaktiv och sov mycket. Jag insåg att han hade en känslomässig koppling till någon, och jag bekräftade att han var attraherad av henne. Sedan sa han att han inte längre var kär i mig och att han inte kunde leva med mig. Jag bad, grät och så vidare i månader. Jag behöver verkligen hjälp och jag vill ha tillbaka min man. Jag surfade på internet när jag såg en kvinnas vittnesmål om att Dr. Alaba var en underbar trollkarl som hjälpte till att bota myom, och hon kunde tvinga sitt eget barn att återfå sitt lugn hemma. hon skrev hans kontakt och jag kopierade honom, först misstänkte jag den här kontakten, men jag behöver verkligen en permanent lösning på mitt problem, så jag skickar honom ett meddelande som förklarar min situation, han sa till mig att se till att min man kommer tillbaka om jag har att bete sig så som han påpekade för mig, jag gjorde allt han sa till mig, och den fjärde dagen fick jag en ursäkt från honom om att han inte visste vad som var fel på honom, samma kväll återvände han hem och bad för alla hans synder och eftersom vår kärlek och äktenskap har blivit starkare, vill jag tacka den store magikern av trollformler Dr Alaba för hans goda arbete och lycka i livet igen. Om du har samma familjeproblem eller andra problem, kontakta Dr Alaba idag på: dralaba3000@gmail.com eller kontakta honom på WhatsApp och Viber på detta nummer: +1 (425) 477- 2744 Kan utföra alla trollformler du tror att jag jag ett levande vittnesbörd ................

    SvaraRadera